Tuesday, July 14, 2009

'Legasi'

Pertama kali terlibat dengan pementasan teater, aduh... nervouse siot!
Teater Kompilasi Vol2, melibatkan 2 cerita dalam satu pementasan. Iallah akan di'tayangkan' pada Ogos ini dalam Slot ' Stor Teater DBP. :)
Dira akan berlagak sebagai Cikgu Zaharah dalam 'Legasi' arahan RCong. Hmmm.. nak cerita cane ehh.. takpelah, korang datang kalau nak tahu ehh.


Yang nak dikongsi ni tentang apa yang Dira belajar dalam sesi latihan teater ni. Memang lah tak sebesar pementasan di Istana Budaya, tapi pengisian ilmu bukan terletak pada besar mana pentas itu, atau barisan pelakon yang 'terkenal', atau jauh mana tempat berkarya, tapi semua terletak pada apa yang di ajar dan siapa yang mengajar. Walaupun durasi cerita ini hanya untuk 50 minit, tapi otak ni dah naik tepu menerima ilmu yang dicampakkan pada diri ni.. Ulang semula, dicampakkan sahaja tau, tak kira banyak mana, tapi main campak - campak je, dan kau yang menyambut ni tak kira lah larat ke tak, kau nak dukung ke, nak jinjing ke, nak kendong ke, nak pikul ke ilmu ni... tak kira, asalkan ko bawak jugak benda ni.


Sebagai salah seorang makhluk yang cukup - cukup kuat bertanya, Dira suka dengan tempat ini, suka dengan orang yang macam ni, dan suka dengan budaya seperti ini.


Kepada yang membantu, terima kasih.
Kepada yang berminat nak datang tengok pi check kat http://rumahanakteater.blogspot.com.

7 comments:

iqa said...

kak dira. iqa cnfm pegi tgk koken 2 n nk stress on legasi. hee~

Shamimi Haniza said...

Tak sabar nk tgk kak dira beraksi di pentas teater pulak. =) Sy yakin kak dira mampu menerima n menghadam semua ilmu2 tu. Good Luck! Ni kali pertama kak dira berlakon teater ke?

Unknown said...

♥ u , dira!!!
keep up the good workkks

zan xray said...

dengar macam best ni.Setengah pendapat anak seni pementasan teater memberi lebih kepuasan dari pengambaran di luar. adakah betul begitu. Memberi sokongan terhadap bidang yang dira ceburi.

ohvee said...

mahu menonton :)

Unknown said...

Tempahan tiket sumbangan minima RM20...Sila SMS 0192232002. Nyatakan nama, tarikh pementasan dan masa pementasan.

Anonymous said...

aku juga mahu menonton. husband hang Ash datang tak?? dengar dia dulu pun join teater erk? dia tak involved ke? buat muzik ke? aku minat lagu - lagu dia ni..banyak tanya lak aku ni!

-aku rano anak karno-