Monday, June 15, 2009

Ayahku Orang Besar.

Tanggal 23 Mei 1997, Dira menerima perkhabaran terhebat dalam sejarah keluarga Dira.. Ayahku telah dilantik menjadi Ketua Negeri paling comel di Malaysia, iaitu Melaka.. Sekadar umur 13 tahun tika itu, memang tak faham apa pun. Tapi melihatkan orang ramai gembira dengan perkhabaran itu, Dira pun turut menumpang rasa bangga dengan ayah. Mak memang tak payah cakap lah..

Setelah hampir 3 bulan berlalu pada masa itu, baru Dira faham,.. owh, ayah jadi Ketua Menteri rupanya.. agak bodoh masa itu, memang tak faham apa. Yang Dira faham, dapat dok umah agam, dengan segala kemudahan disediakan. Pembantu rumah memang ramai. Tapi Dira tak pernah anggap mereka sebagai pembantu, cuma antara orang yang Dira boleh lepak berbual kat rumah.( Sesunggunya, Dira tak leh nak keluar sangat pun masa tu..).

Setiap hari, di pagi hari... tengah gosok gigi nak pergi sekolah ( ahh IJC, aku rindu zaman itu..), dah ada manusia - manusia yang akan menunggu di luar rumah rasmi itu. Dalam hatiku..' apalah yang diorang ni nak, pagi - pagi pergi hantar anak pergi sekolah kan lagi bagus dari hadap bapak aku ni..' .. (hahaha.. kan dah cakap, tak faham apa pun..).

Tapi bila dah dewasa, baru aku sedar yang ini adalah cara sebahagian dari kancah politik yang rata - ratanya takkan faham kenapa itu dan ini berlaku dalam dunia yang di panggil 'politik'.. Terlalu kompleks untuk Dira terangkan. Sebabnya dunia politik dulu dan kini memang jauh berbeza. Sehinggakan ayah Dira yang makan politik tidur politik, pun dah tak faham. Apalagi Dira yang baru nak faham ni. (So, untuk anda yang diluar sana yang sekadar memerhati, jangan banyak komen pasal politik).. Bukan menyokong mana - mana parti di sini, tapi apa pun warga politik kita, baik UMNO, PAS, DAP, PKR, atau Kotak Mancis sekalipun, ia tetap politik..(oi, poltik ni bukan pasal parti je, tapi satu corak kehidupan lah..)


Oh, bukan kisah politik yang Dira nak sampaikan.. Tapi cerita ayah tersayang yang kini hanya meniti waktu menghabiskan hari harinya dengan menghubungi anak - anaknya yang sibuk dengan kerja tuntutan kehidupan harian.. Teringat dengan segala corat coret bersama ayah masa Dira masih dibangku sekolah.. Terlalu banyak ilmu yang diberikan secara tidak formal semasa kami menghabiskan masa bersama ( walaupun pada masa itu, banyak masa bersama adalah dalam kereta rasminya..).
Dira bangga dengan ayah..
Untuk ayah..

'Selamat Hari Bapa..'



Ayah ketika masih bertugas sebagai 'Orang Besar'..

Ayah dengan yang tersayangnya.. :)

* Sekarang ayah lebih banyak menghabiskan masa di rumah sahaja. Dibiarkan anak - anaknya berdikari sendiri. Dia percaya dengan ilmu yang diberikan, anak - anaknya tak perlu dimanjakan lagi..Ayah lepak di kampung meniliti kancah politik zaman sekarang..Ayah tersenyum sahaja.(Ayah Dira dah pencen lah...)

Semua orang bangga dengan ayah masing - masing.. begitu juga dengan Dira. Jadi jangan salah anggap, ini bukan untuk lagak aku anak siapa..

11 comments:

masniza mahmud said...

kak dira mesti manje kan ngan ayah???? beshnye...

~MisZ BintanG~ said...

owh...anak org besar rupenye...

ehehe

linahilmin said...

takkisah pun dira anak siapa, yg penting dira berlakon mmg best.
anda pelakon yg baik!
-salam hari bapa utk bapa dira & hubby dira..
-100 harijadi amat best!

x said...
This comment has been removed by the author.
mr. azizan said...

wahhh baru tau. bertuah badan. hari ni dira pun menjadi orang besar juga dalam dunia dira

harzharun said...

dira....br bjinak dgn ur blog...

harzharun said...

hi...br bjinak dgn ur blog...nice

noraihan abdullah said...

tumpang iklan...kami menjual pelbagai jenis tudung...sila layari website kami

http://tudung-menawan.blogspot.com/

xiamien syamir said...

mmg btul tekaan sy, awk ni bdk IJC n anak x-CM mlk. sy bekas bdk MHS, sblh IJC je...pnh tgk awk mase sekolah dlu. no wonder la cm familar. anyway, IJC n MHS kamceng kan...hehe...

Anonymous said...

Dira, masa tgk nama kat dlm drama dan kata dari Melaka, dah agak anak x-CM Melaka. Pernah bersekolah sama dgn yr sister Marinah and Roselaini.

diyana.hedzier said...

hey babe! this is so straight forward yet truly MEANINGFUL..i LOVE the last catch line..AWESOME!..

nyways Blog ko GEMPAK dowh..mak ternganga la jugak..eheh..tahniah!